image

Thunderbird lanceert volgende maand testversie webmail Thundermail

woensdag 24 juni 2026, 09:58 door Redactie, 11 reacties

Thunderbird lanceert volgende maand een vroege testversie van de webmail die onderdeel uitmaakt van e-maildienst Thundermail. Daarnaast wordt er gewerkt aan multifactorauthenticatie (MFA). Tevens is besloten om de naam van het abonnement waar de maildienst onderdeel van uitmaakt, die eerder nog bekendstond als Thunderbird Pro, te veranderen naar Thundermail. Naast de functionaliteit voor het versturen en ontvangen van mail bevat het ook Send, een dienst voor het uitwisselen van grote e-mailbijlagen, en een agenda genaamd Appointment.

Thunderbird zegt dat Thundermail nooit gegevens van gebruikers zal verkopen, geen advertenties toont of de onafhankelijkheid in gevaar brengt. Daarnaast moet het gebruikers controle en vrijheid over hun e-mail geven, zonder afhankelijk te zijn van third-party mailproviders, zo laten de ontwikkelaars verder weten. De dienst is nog niet gelanceerd, maar er is inmiddels wel een betatest gaande. Veel van deze testgebruikers lieten weten dat ze graag webmail, MFA en support voor eigen domeinnamen willen.

De ontwikkelaars hebben besloten om webmail bovenaan de lijst te zetten en testers kunnen volgende maand een vroege testversie uitproberen. Ook zal het onboardingproces worden verbeterd. De e-maildienst kost 9 dollar per maand. Als er voldoende betalende gebruikers van Thundermail zijn hebben de ontwikkelaars ook een gratis, beperktere versie aangekondigd.

Reacties (11)
24-06-2026, 11:23 door Anoniem
Dit heeft Proton mail toch allang voor ongeveer dezefde prijs met opslag, VPN en domeinnaam?
24-06-2026, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem: Dit heeft Proton mail toch allang voor ongeveer dezefde prijs met opslag, VPN en domeinnaam?
Bij Proton is wordt de mail ook versleuteld opgeslagen zonder dat Proton zel er bij kan. Idem kan email verzonden en ontvangen worden binnen Proton zonder dat Proton er bij kan. Extern ook mits dmv PGP de boel wordt versleuteld. Er is daarnaast standaard geen logging dacht ik. (alleen bij een gerechtelijk bevel en dan dus alleen op meta data)
24-06-2026, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit heeft Proton mail toch allang voor ongeveer dezefde prijs met opslag, VPN en domeinnaam?
Bij Proton is wordt de mail ook versleuteld opgeslagen zonder dat Proton zel er bij kan. Idem kan email verzonden en ontvangen worden binnen Proton zonder dat Proton er bij kan. Extern ook mits dmv PGP de boel wordt versleuteld. Er is daarnaast standaard geen logging dacht ik. (alleen bij een gerechtelijk bevel en dan dus alleen op meta data)
Proton ligt opgeslagen in een Zwitserse berg (geen EU) Waar huist Thundermail?
24-06-2026, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem: Dit heeft Proton mail toch allang voor ongeveer dezefde prijs met opslag, VPN en domeinnaam?
Je 'vergeet' het belangrijkste paard van stal: SimpleLogin.

Hoop van harte voor Mozilla dat het een groot succes wordt. Echter sinds ik ontdek heb dat in Thunderbird (zijn wel meer privacy-problemen bij Mozilla) bij iedere bijlage die je opent verbinding gemaakt wordt met de servers van Google, weinig trek daar heb in betalende opties.
Overigens wel netjes dat hun domein hiervoor vooralsnog geen enkele verbinding maakt met derde partijen (dit zou de standaard moeten zijn).
24-06-2026, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem: Proton ligt opgeslagen in een Zwitserse berg (geen EU) Waar huist Thundermail?
De servers in Duitsland.
24-06-2026, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Proton ligt opgeslagen in een Zwitserse berg (geen EU) Waar huist Thundermail?
De servers in Duitsland.

Thundermail.com --> https://tb.pro/nl/

For the nerds:

Where will my data be hosted?

Your emails are protected by strict EU privacy laws and hosted on infrastructure you can trust. With servers located in Germany, Thundermail prioritizes your privacy while ensuring reliable, fast delivery worldwide.
24-06-2026, 15:27 door Anoniem
ThunderMail.com verwijst (nog) door naar de bèta-test website https://tb.pro en de servers van de twee genoemde domeinen staan thans opgesteld bij CloudFlare, Inc. in Californië, in de Verenigde Staten. De privacybewuste Europeaan wacht dus nog af met het aanmelden voor ThunderMail.com, totdat de EU-only servers beschikbaar zijn.

Lookup on Hostname: thundermail.com

IPv4 Address: 172.67.196.141
IPv4 Address: 104.21.92.166
IPv6 Address: 2606:4700:3031::6815:5ca6
IPv6 Address: 2606:4700:3030::ac43:c48d

IP Details For: 172.67.196.141

Decimal: 2890122381
Hostname: 172.67.196.141
ASN: 13335
ISP: CloudFlare Inc.
Services: Data Center/Transit
Country: United States
State/Region: California
City: San Francisco
Latitude: 37.7749 (37d 46' 29.74" N)
Longitude: -122.4194 (122d 25' 9.90" W)

Latitude and Longitude are often near the center of population. These values are not precise enough to be used to identify a specific address, individual, or for legal purposes. IP data from IP2Location.
24-06-2026, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit heeft Proton mail toch allang voor ongeveer dezefde prijs met opslag, VPN en domeinnaam?
Bij Proton is wordt de mail ook versleuteld opgeslagen zonder dat Proton zel er bij kan. Idem kan email verzonden en ontvangen worden binnen Proton zonder dat Proton er bij kan. Extern ook mits dmv PGP de boel wordt versleuteld. Er is daarnaast standaard geen logging dacht ik. (alleen bij een gerechtelijk bevel en dan dus alleen op meta data)

Probleem is echter dat je met de Tor browser in de meest anonieme stand geen account kan aanmaken.
En verder hebben ze een tijd terug een activist zijn IP-adres moeten prijsgeven.

Dus voor mij geen ProtonMail ;-)
Gisteren, 08:02 door Anoniem
Leuk maar waar blijft Thunderbird voor iOS? Dáár zitten we wél op te wachten namelijk, dit niet.
Gisteren, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk maar waar blijft Thunderbird voor iOS? Dáár zitten we wél op te wachten namelijk, dit niet.
Thunderbird for android bevalt prima :)
Gisteren, 11:57 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk maar waar blijft Thunderbird voor iOS? Dáár zitten we wél op te wachten namelijk, dit niet.

Doneer een aanzienlijk groot geldbedrag aan Thunderbird, en wie weet komt er dan ook snel een iOS / iPad versie. :)

https://www.thunderbird.net/nl/donate/
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.